Thomas Vinterberg opisuje ludzki dramat po wypadku rosyjskiej atomowej łodzi podwodnej w 2000 roku.
Grupa ludzi w niedostępnym miejscu, czy to w jaskini głęboko pod powierzchnią ziemi, czy w głębinach morskich, budzi wyobraźnię i strach: nikt nie wie dokładnie, co wydarzyło się w ciągu siedmiu dni po podwójnej eksplozji atomowej. Zamknięta komora osieroconej na dnie Morza Barentsa rosyjskiej atomowej łodzi podwodnej Kursk z nieliczną załogą ocalałych skrywa swoje tajemnice.
Dramat marynarzy i ich rodzin
Klaustrofobiczna łódź podwodna pełna mężczyzn oraz akcja w głębinach morskich. Na pierwszy rzut oka nie ma żadnych materiałów, które można by skojarzyć z duńskim reżyserem Thomasem Vinterbergiem, który jest przeznaczony głównie dla intymnych historii rodzinnych i związków, takich jak „Wszystko dla miłości”, “Submarino” lub “Z dala od zgiełku”. W rzeczywistości sławę przyniósł mu z zewnątrz aktor Matthias Schoenaerts, z którym współpracował już w „Zielonej krawędzi świata” oraz Europacorp Luca Bessona. Vinterberg nie dąży do skandalu politycznego, ponieważ Rosjanie w tym czasie próbowali zatuszować incydent i odmówili pomocy Francji, Anglii i Norwegii, które były w gotowości, z powodu dumy narodowej złożyły w ofierze życia swoich marynarzy. Zamiast tego oddaje także ludzki wymiar tej historii, rozszerzając swoje spojrzenie na czekające i niespokojne kobiety i dzieci. Na przykład Vinterberg i scenarzysta Robert Rodat („Szeregowiec Ryan”) wynalazł rodzinny romans z Léą Seydoux jako ciężarną matką małego chłopca. W ich czasami przerażających, czasem zamkniętych, czasem wściekłych twarzach odbija się cały dramat załogi Kurska.
Trudno powiedzieć, czy jest to wiele sprzeczności w rzeczywistym przebiegu wydarzeń, czy raczej beznamiętna inscenizacja, przynajmniej historia rozwija się dość wyboisto, między okrętem podwodnym mężczyzn a prywatnymi mieszkaniami rodzin, między wojskowymi i politycznymi centrami dowodzenia oraz różnymi formatami filmowymi o zasięgu łodzi podwodnych i lądowych. Wątek narracyjny zatraca się w zagmatwanej obfitości miejsc i twarzy. Nawet wybitne osobistości, takie jak Max von Sydow, Colin Firth, August Diehl, Matthias Schweighofer, Peter Simonischek, Léa Seydoux, Pernilla August i Martin Brambach, którzy należą do znakomitej grupy aktorów międzynarodowych, nie pozwalają na lepsze poznanie każdego z nich. Potem są dręczące długie czasy oczekiwania, w których kolejna żałosna próba ratunku jest opóźniona przez niewydolny sprzęt, niewystarczająco naładowane akumulatory lub kłopotliwe negocjacje.
reżyseria: | Thomas Vinterberg |
---|---|
scenariusz: | Robert Rodat |
gatunek: | Dramat |
produkcja: | Belgia, Francja, Luksemburg |
premiera: | 14 grudnia 2018 (Polska) 6 września 2018 (świat) |